احترام ، احترام می آورد...

احترام ، احترام می آورد...

با آغاز سال تحصیلی و بنا به رسم سال های گذشته، رئیس جمهور در یکی از مدارس کشور حضور یافت و ضمن به صدا در آوردن زنگ شروع سال تحصیلی جدید، برای حاضران سخنرانی کرد و در پایان، «پرسش مهر» را مطرح کرد.پرسش مهر براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، توسط عالی ترین مقام اجرایی کشور برای دانش آموزان و معلمان سراسر کشور اجرا می شود که در آن رییس جمهوری وقت متناسب با مطالعات و پژوهش های دفتر ریاست جمهوری یکی از مهم ترین مسایل کشور و یا تعلیم و تربیت را به عنوان پرسش مهر مطرح می کند. این طرح اهدافی همچون تقویت روحیه مسوولیت پذیری در بین دانش آموزان و مشارکت آنان و فرهنگیان، تقویت اعتماد به نفس در نسل جوان و نوجوان و تقویت هویت دینی و ملی در نسل نوجوان را دنبال می کند.
من هم به نوبه ی خودم تلاش می کنم تا به این پرسش رئیس جمهور محترم بپردازم.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
پیوندها

تفاوت اخلاق با ادب !

جمعه, ۳ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۴۷ ب.ظ

یکی از مسائل مهمی که پرداختن بدان خالی از لطف نیست توجه به تفاوت میان اخلاق و ادب است. مسئله‌ای که گاه میان آن دو خلط شده وهریک به جای دیگری به کار برده می‌شود.



تعریف اخلاق

اخلاق جمع خلق است، و خلق را مرحوم نراقى این گونه تعریف کرده است: "قدرت و توانایى روح انسانى که باعث شود کارها را به آسانى و بدون فکر و تأمل انجام دهد». بنابراین هر چه را انسان با عادت و تمرین بدست آورد و انجام دادن آن براى او آسان باشد آن را خلق می ‏نامند. ازتعریفها بدست می‌آید که اخلاق ملکه یا حالتى است که در نفس انسانى رسوخ کرده و باعث مى‏شود که اعمال بدون فکر و تأمل از او سر بزنند."


 تعریف ادب

حفظ حد و اندازه هر چیزى و تجاوز ننمودن از آن را ادب آن چیز گویند. مثلا زبان انسان باید چیزى را که باعث خوارى و ذلت انسان است نگوید بنا بر این اگر کسى فحش و ناسزا مى‏گوید چون زبان او حدّ و مرز خود را رعایت نکرده از ادب زبان خارج شده و مى‏توان او را بى‏ادب نامید. اما او بى‏اخلاق یا بد اخلاق نیست. ادب تمرین دادن نفس به ارزشهاى اخلاقى است. و ابو زید انصارى گفته است: هر ورزش پسندیده که انسان را داراى فضیلتى نماید ادب نامیده مى‏شود، ادب به کارگیرى سخن یا عمل پسندیده است. ظرافت‏هاى هر کارى را ادب آن کار مى‏نامند. و ادب تنها در کارهاى اختیارى مصداق داشته، و هر کارى که بتواند شکل‏هاى مختلف داشته باشد و در یک صورت متصف به ادب گردد و در صورتى دیگر خیر، بهترین شکل ممکن آن عمل را ادب آن مى‏نامند. مثلا ادب غذا خوردن در اسلام این است که با نام خداوند شروع و با حمد الهى پایان یابد و از پرخورى بپرهیزد.

نتیجه آنکه: هر علمى که می تواند صورتها و شکل‏هاى مختلف به خود بگیرد، بهترین شکل انجام آن را ادب آن کار مى‏نامند. و هر گاه آن فعل با چنین شکل و صورتى انجام شود آن را مۆدبانه مى‏نامند. حضرت امیرالمۆمنین علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود: که اى پسرم بهره‏ى خود را از شرافت ادب بگیر و خاطرات را براى ادب آماده کن زیرا که ادب دل بالاتر از این است که آن را آلوده‏ى به پلیدى کنى بدان که هر گاه نیازمند شدى ادب ترا بى‏نیاز کند و هر گاه در دیار غربت بودى ادب براى تو همراهى باشد که با وجود آن ترس و بیم ندارى اى پسرک من ادب پدیده‏ى خرد است و پاک‏کننده‏ى دل است و سرلوحه‏ى فضل است.(إرشاد القلوب/ترجمه رضایى/ ج‏1/381)  


تفاوت های اخلاق و آداب را می توان چنین برشمرد:

 

1-‌ اخلاق از مسائل مربوط به روح انسانى بحث می کند ولى آداب مربوط به افعال بدن است.

 

2- مسائل اخلاقى همیشه و در طول زمان ثابت بوده و تغییر در آنها راه ندارد ولى آداب در زمان‏هاى مختلف متغیر و متفاوتند.

 

3- مسائل اخلاقى از نظر مکان نیز ثبات داشته و در هر شهر و هر کشورى یکسان مى‏باشند، اما آداب در شهرها و کشورهاى مختلف، تغییر نموده و آداب هر منطقه مخصوص همان مکان است. مردم دنیا در معناى ادب با یک دیگر تفاوت و اختلاف ندارند اما در مصداق آن هر ملتى با ملت دیگر تفاوت دارد.

 

4- اخلاق علت است و آداب معلول و ثمره آن است، ادب هر شخصى نشان دهنده فضیلت‏ها یا رذیلت‏هاى اخلاقى اوست.

 

5- در روایات اسلامى به آداب بیش از اخلاق اهتمام داده شده است.

 

6- مسائل اخلاقى قابل استدلال عقلى مى‏باشند ولى براى آداب استدلال عقلى وجود نداشته و تابع ذوق و سلیقه مردم مى‏باشند.

 

 

خواهى که شوى خلاصه نوع بشر

 

باید که فراموش کنى نام پدر

 

در فضل و ادب‏ کوش به میدان هنر

 

از أهل کمال و معرفت گوى ببر



موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۰۳
سینا محمدی شرمه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">